maandag 27 juni 2016

dag 10 ■ hoofdstad Reykjavik ©

10   Vrijdag 10 juni 2016 - Reykjavik


Vandaag is mijn laatste dag in IJsland. Mijn vlucht is pas in de namiddag en dus heb ik met nog anderen van mijn groep een puffin-toer geboekt. Vanochtend heb ik mij in het opstaan een uurtje vergist en dus heb ik na het ontbijt rond 07:30 uur nog even tijd om de Hallgrímskirkja te bekijken. Van de buitenkant dan want hij is nog gesloten. Het ontwerp is geïnspireerd op de IJslandse basaltzuilen die we tijdens onze rondreis verschillende keren hebben gezien. De toren is 74.5m hoog en daarmee het op één na hoogste gebouw van het land. 

Voor de kerk staat een indrukwekkend standbeeld van Leifur Eiríksson, een van de zonen van de heidense Viking Erik de Rode. In een aantal sagen wordt over de handel en wandel van deze viking geschreven. Er is veel moord en doodslag dat zich in deze verhalen afspeelt.
Leifur was een IJslandse ontdekkingsreiziger die wordt beschouwd als de eerste Europeaan die, bijna 500 jaar eerder dan Christoffel Columbus, voet zette op Noord-Amerikaanse grond. Het beeld werd in 1930 door de V.S. geschonken aan IJsland ter gelegenheid van het 1000-jarig bestaan van de Alþingi, het parlement.

Na het ontbijt lopen we naar de haven, kopen een kaartje en gaan aan boord van een kleine boot en om 9:30 uur varen we af. Het eiland waar de papegaaiduikers zijn komt al gauw in zicht. Als we daar aankomen blijkt dat er niet zoveel zijn en dat ze ook best wel veraf zijn. Met een verrekijker zijn ze wel aardig te zien, maar het stelt toch teleur. Na zo'n 20 minuten daar voor dat eiland stil gelegen te hebben vertrekken we alweer naar de haven. Beetje zonder van het geld ISK 5.400 (€ 38), maar wat kun je ook verwachten van deze korte duur van de excursie. Daarna neem ik afscheid van dit deel van de groep en loop terug naar het Guesthouse Aurora. Het is wel droog, maar erg bewolkt. Later op de dag gaat het regenen. 
Wij hebben erg veel geluk gehad met het weer. Een enkele keer begon de dag met bewolking, maar daarna klaarde het bijna altijd op. Op de meeste dagen was het direct in de ochtend al stralend weer.

Het is hier goed geregeld met het vervoer. In het Guesthouse kun je vervoer naar het vliegveld regelen. Je betaalt je ticket bij de receptie en je wordt dan bij je hotel of Guesthouse opgepikt. Vanuit het centrum van Reykjavik is het dan nog zo'n 45 minuten rijden tot het vliegveld.

Aangekomen op het vliegveld Keflavik heb ik genoeg tijd voordat mijn vlucht vertrekt dus kan ik lekker wat rondneuzen, mijn blog bijwerken en heb ik ook nog genoeg tijd om te lunchen.


Fish and chips met uiteraard zo'n klein flesje witte wijn en een bakje Skyr (soort zurige yoghurt). 
Vlucht FI 504 vertrekt om 16:40 uur en met 3 uur vliegen en een tijdverschil van 2 uur kom ik dan om 21:30 uur aan in Amsterdam. Een Boeing 757 kan 200 passagiers vervoeren. Met een half uur vertraging stijgen we dan op.

Uiteindelijk zullen we toch nog rond 21:30 uur aankomen; vliegtijd was al aangekondigd minder dan 3 uur te zijn. Omdat ik de afgelopen dagen toch minder goed geslapen heb vanwege het gesnurk van Stuart, mijn roommate, heb ik tijdens de vlucht heerlijk zitten doezelen. De tijd gaat dan snel en dan is onmiskenbaar Holland weer in zicht:
Windmolens in zee. En daarna de kustlijn. Einde van een geweldige vakantie in een bijzonder mooi en schoon land.

En natuurlijk is daar weer Richarda om mij van Schiphol op te halen.


I c e l a n d
l a n d   o f   f i r e   a n d   i c e !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten