maandag 27 juni 2016

dag 1 ■ op naar de poolcirkel ☺

  Woensdag 1 juni 2016 - Aankomst Reykjavik

 

INLEIDING

Woensdag 1 juni 2016 ©
Leuk dat je mij op deze blog volgt. Even een kleine toelichting: Ik ben met het schrijven van dit blog begonnen een paar weken vóórdat de reis startte. De bedoeling was dat ik de reis hiermee ook zou voorbereiden, maar natuurlijk wilde ik ook tijdens de vakantie per dag een verslag maken. Dat is eigenlijk maar ten dele gelukt en om een lang verhaal kort te maken: Ik heb dit blog ná mijn vakantie verder thuis afgemaakt. Nog even dit: het is een lang verhaal dus als je het wilt skippen dan doe je dat gewoon.

Vooraf
Zo langzamerhand is het traditie dat ik een reis maak zonder Richarda. Deze reis op IJsland is de 6e in die reeks.

Op de meeste foto's in dit blog kun je klikken om een vergroting op je scherm te krijgen, altijd beter dan die kleine afbeeldingen waarop je in feite niet zoveel ziet. Probeer deze hieronder maar eens. En om in de stemming te komen kun je hier klikken voor mooie muziek van Eivør Pálsdóttir met beelden (6 min) uit het land van vuur en ijs. Echt bijzonder.

Reisorganisatie
De reis in 2015 in Borneo met de Australische reisorganisatie INTREPID is mij goed bevallen. Mijn keuze is op IJsland gevallen omdat de zeilreis aan de westkust van Groenland  in 2013 veel indruk heeft gemaakt en mij nog meer heeft overtuigd van het feit dat de opwarming van de aarde een serieus probleem is.
Ik weet het: Deze reis draagt niet bij tot het terugdringen ervan, maar door uit te dragen hoe mooi deze noordelijke gebieden zijn en hoe belangrijk in het eco-systeem, wil ik een heel klein steentje bijdragen aan de bewustwording rond het probleem van de stijging van de zeespiegel veroorzaakt door het veel sneller dan in de afgelopen eeuwen smelten van de gletsjers. Je kunt dit nog eens bekijken op mijn video van Groenland [op de tijd: 1:08:30] https://vimeo.com/album/3514922/video/121667893



Een reisagent die er veel aan doet om de negatieve aspecten van het toerisme op de cultuur en de omgeving tot een minimum te beperken.
Verantwoord reizen dus.




Intrepid staat ook bekend om het reizen in kleine groepen. We zijn met 12 personen waarvan veel uit Australië en één uit Nederland. Op deze 10-daagse reis zien we vooral veel natuur: gletsjers, watervallen, vulkanen, gijsers en fjorden. We rijden met een minibus deze route (zie hiernaast, tegen de klok in). Tussen de 70 en 400 km per dag leggen we af, maar natuurlijk zijn er ook allerlei wandelingen, boottochten en prachtige gletsjeruitzichten. Ik zal me niet vervelen !


Een wandelvakantie is het niet, zoals je ziet.

■ Reykjavik ► Hvolsvollur            103 km
■ Hvolsvollur ► Vik                      81 km
■ Vik ► Skaftafell                       140 km
■ Skaftafell ► Egilsstadir             181 km   
■ Egilsstadir ► Lake Myvatn       360 km
■ Lake Myvatn ► Hrutafjordur    337 km
■ Hrutafjordur ► Snaefellness      153 km
■ Snaefellness ► Reykjavik          145 km
                                              1500 km


IJSLAND  discovery

Amsterdam - Reykjavik, ruim 2.000 km, bijna 3 uur vliegen.

Op IJsland is het 2 uur vroeger dan in Nederland. Welcome meeting om 18:00 uur, zoals gebruikelijk bij Intrepid.
Inchecken in het Guesthouse en kennismaking met mijn medereizigers. Altijd weer spannend.

Guesthouse Aurora, Freyjugata 24, Reykjavik.


Richarda heeft me naar Schiphol gebracht. Dat is wel heel fijn. Afscheid nemen is dan toch wat echter dan thuis uitgezwaaid te worden.



We vertrekken met een half uur vertraging om 14:30 uur. Ik hoop nog wel op tijd in Guesthouse Aurora te zijn want de meeting is om 18:00 uur.
Op mijn monitor zie ik onze vluchtroute. Boven Edinborough in Engeland schuin naar links.

 
Tijdens de vlucht lees ik in mijn Inside Guide over de IJslanders. Een bijzonder volk met een uitzonderlijke moraal als het om werken gaat. Het gaat hen niet zozeer om geld verdienen, maar meer om hiermee zelfrespect te verwerven. De vrouwen kennen een lange traditie van roldoorbrekende acties.
Ze staakten massaal in 1975 toen ze het Decennium van de Vrouw van de Verenigde Naties inluidden om de mannen te herinneren aan de onmisbare rol van de vrouw in de samenleving. Zo, die zit! En nu? In 2015 staat IJsland voor de 7e keer boven aan de Global Gender Gap Index.

Ondertussen geniet ik van de prachtige uitzichten vanuit mijn raampje. Om 16:00 uur zijn we geland. Het is nu 10° C en grijs. Nu ik ook nog meer dan een uur moet wachten op mijn bagage, ben ik niet op tijd voor de meeting. En voor het verder schrijven van dit blog is ook geen tijd meer dus stuur ik het toch maar alvast op vanuit het restaurant waar ik om een WiFi-code heb gevraagd. In de dagen daarna is er toch weer steeds een probleem met de verbinding waarop ik besluit om niet (meer) dagelijks een update te sturen.




Vanaf het vliegveld neem ik een bus naar de stad. De rit duurt 45 minuten en bij het busstation in Reykjavik zijn  er dan weer kleinere bussen die je naar het hoteladres kunnen brengen. Kosten ISK 2.800 (€20). 
Ik kom rond 18:45 uur bij Guesthouse Aurora aan in deze ruimte. Op dat moment is hier de meeting gaande en ik leg uiteraard uit wat de reden is van mijn late komst.


We logeren vlakbij deze prachtige Hallgrímskirkja, de grootste kerk van IJsland, gebouwd tussen 1945 en 1986. Hoog 75m. De architect was gefascineerd door de vormen die ontstaan als lava afkoelt en basalt wordt. Op onze reis zullen we in de natuur zien waar staatsarchitect Guðjon Samuelsson zijn ideeën vandaan haalde
Na het inchecken wordt al direct de kamerverdeling bekendgemaakt. Ik deel een kamer met Stuart, een 37-jarige Australiër. De kamer is in een ander gebouw in een andere straat en dat was nog even zoeken. Uiteindelijk komen we dan terecht op een bovenverdieping waar we een gezamenlijke ruimte (zitbank, tafel en keuken) delen met Walt en Carole, een Amerikaans echtpaar. Nadat we onze intrek hebben genomen gaan we weer naar de ontvangstruimte waar we verzamelen en daarna richting centrum lopen om naar het restaurant te gaan waar we zullen gaan eten. Onderweg vertelt onze reisgids al het een en ander van de stad.

Skólabrú Veitingahús, een gezellig restaurant waar we al direct veel contact met elkaar hebben. De groep bestaat uit een Amerikaans en een Australisch echtpaar, 2 vriendinnen ook uit Australië en vier alleenreizende vrouwen en mijn kamergenoot dus. De jongste (ca 34) vrouw komt uit Nieuw Zeeland.


De IJslandse keuken heeft veel vis op de kaart staan en dat valt bij mij wel in de smaak.
Men zegt dat IJsland een duur land is. Voor deze maaltijd betaal ik een bedrag van ISK 5.200. 100 IJslandse kronen = € 0.71. Omgerekend dus: €37. Daar was dan ook wel een wijntje bij en daar ben je wel het dubbele van wat je er in Nederland voor betaalt aan kwijt. Je moet wat!



Na het diner lopen we weer gezamenlijk terug naar het guesthouse. Ik schrijf dit om 23:30 uur op mijn kamer terwijl ik naar buiten kijk en in de verte de haven zie liggen want het is hier nog aardig licht. Kijk maar hiernaast.
Tijd toch om te gaan slapen met alle nieuwe indrukken vandaag opgegaan. I am the only Dutch guy. Australians and American people all around. Wel even wennen weer aan dat taaltje. 
Aurora is eigenlijk gewoon een bed en breakfast guesthouse.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten